Aktualności Konkurs Przewodniki Mapy i atlasy Analizy rynku O nas Kontakt

W tym miejscu znajdziecie Państwo analizy rynku publikacji kartograficznych w poszczególnych latach. Teksty publikowane były w dodatkach „Książki dla turystów” miesięcznika „Magazyn Literacki KSIĄŻKI”.


 

RAPORT 2014 - Kolejny słabszy rok
Piątek, 16 Maja 2014 Komentarzy 1
Kryzys w książce turystycznej trwa, choć w 2013 roku spadki nie były tak duże jak w latach wcześniejszych. Łączny spadek sprzedaży dla przewodników i kartografii turystycznej wyniósł 4,8 proc., podczas gdy rok wcześniej – 10,4 proc. Wartość rynku to 62,2 mln zł, podczas gdy rok wcześniej – 65,3 mln zł, ale w rekordowym 2008 roku było aż 94,3 mln zł, a więc w ciągu pięciu lat ubyło 32 mln zł, to jest jedna trzecia. Spadła też liczba sprzedanych egzemplarzy – z 6,6 mln do 6,1 mln egz. (spadek o 7,6 proc.), w porównaniu do liczby sprzed pięciu lat, kiedy sprzedano 11,1 mln egz. spadek sięga 45 proc. Wzrosła natomiast w 2013 roku średnia cena detaliczna publikacji turystycznej – z 9,90 do 10,20 zł wg cen producenta, w księgarni jest to ok. 20 zł.
Raport 2013
Piątek, 10 Maja 2013 Komentarzy 0

Rynek książki turystycznej w głębokim kryzysie

Patrzę na nagłówki naszych raportów o książce turystycznej z ostatnich lat, są monotematyczne: „Było źle, jest gorzej” (2012), „Tu kryzys się nie skończył” (2011), „Fatalny rok” (2010), „Nadchodzą trudne czasy” (2009). Ostatni raz, kiedy cieszyliśmy się z dobrej koniunktury, to był rok 2008. Najgorsze jest to, że ów „Fatalny rok” z 2010 roku był i tak zdecydowanie lepszy niż to, co na rynku publikacji turystycznych dzieje się obecnie.

RAPORT 2012
Czwartek, 10 Maja 2012 Komentarzy 6

Rynek książki turystycznej

Było źle, jest gorzej

 

Rynek książki turystycznej pogrążony jest w kryzysie. Kolejny rok z rzędu obserwujemy spadek jego wartości. W przypadku przewodników recesja trwa nieprzerwanie od 2009 roku, w przypadku kartografii turystycznej sytuacja jest jeszcze gorsza, tu spadek sprzedaży obserwujemy praktycznie od 2007 roku, z niewielkim jednorazowym wzrostem w roku 2010. Wydaje się, że kryzys ma charakter trwały. Związany jest z przemianami ogólno cywilizacyjnymi, w szczególności z odchodzeniem od publikacji papierowych na rzecz aplikacji na urządzenia mobilne i GPS. Cyfrowa nawigacja jest coraz tańsza, coraz bardziej niezawodna, coraz wygodniejsza, coraz bardziej powszechna. Jedni wydawcy radzą sobie w nowej rzeczywistości, inni szukają rozwiązań, wielu jednak poległo.

Raport 2011
Wtorek, 14 Czerwca 2011 Komentarzy 10

Tu kryzys się nie skończył

Rynek książki turystycznej 2011

Na rynku książki turystycznej mieliśmy kolejny zły rok i nic nie zapowiada by ten miał być lepszy. Pomijając czynniki od wydawców niezależne, jak kryzys finansowy z 2009 roku czy niepokoje polityczne w krajach popularnych turystycznie jak Egipt czy Tunezja, to niestety wydawcy i dystrybutorzy przynajmniej w części ponoszą winę za obecny stan.

 

Raport 2010
Środa, 12 Maja 2010 Komentarzy 3
Raport o książce turystycznej 2010
Fatalny rok

Spadki  sprzedaży na rynku publikacji turystycznych porównać można jedynie do tego, co działo się po 11 września 2001 roku, tyle, że tym razem winy za kryzys nie da się zrzucić na Talibów czy Osamę Bin Ladena. To nie strach przed zamachami bombowymi powstrzymywał ludzi od wyjazdów w 2009 roku. Powód był bardziej prozaiczny – kryzys ekonomiczny, ograniczaliśmy wydatki, ale i strach przed możliwością utraty miejsca pracy powstrzymywał wiele osób od wypoczynku.
Raport 2009
Niedziela, 31 Maja 2009 Komentarzy 10

Nadchodzą trudne czasy
Raport o książce turystycznej


Rok 2008 był szczególnie dobry dla wydawców przewodników turystycznych, ich przychody wzrosły aż o 20,4 proc. Gorzej było na rynku kartograficznym, tu odnotowaliśmy spadek wartości sprzedaży o 10,6 proc. Rok 2009 nie zapowiada się jednak dla branży turystycznej optymistycznie, czego najlepszym sygnałem jest niskie zainteresowanie ofertami biur podróży w pierwszym kwartale.

Raport 2008
Wtorek, 10 Marca 2009 Komentarzy 6
Ponownie wzrost!
Dynamiczny rynek przewodników, map i atlasów.

Przetasowania kapitałowe, nowe gamy produktów, nowe technologie prezentacji treści turystycznych, a przede wszystkim ogromny wzrost sprzedaży przewodników turystycznych, tak w telegraficznym skrócie można podsumować 2007 rok. Branża rozwija się, a najbliższy sezon również zapowiada się bardzo ciekawie.
Raport 2007
Piątek, 21 Marca 2008 Komentarzy 6

Przewodniki, mapy, atlasy
Kierunek Londyn

Na rynku turystycznym wyraźnie widać ożywienie. Tanie połączenia lotnicze, coraz bogatszy wybór wycieczek zorganizowanych, wreszcie otwarcie się rynków pracy w niektórych krajach Unii, wszystko to powoduje, że jeździmy coraz więcej… choć nie zawsze z książką, a całkiem sporadycznie z mapą. Ogromna konkurencja sprawia jednak, że wydawcy wciąż muszą inwestować w nowe tytuły, nowe serie i kolejne aktualizacje, zaś nakłady pojedynczych pozycji niestety spadają, co pozostaje nie bez wpływu na cenę przewodnika. W przypadku najpopularniejszych kierunków wybór jest ogromny – o samym Londynie naliczyłem w księgarni 21 pozycji!

Raport 2006
Środa, 21 Marca 2007 Komentarzy 13

Mapy, przewodniki i atlasy
Boom

Tego nikt się chyba nie spodziewał. Można było zakładać niewielkie wzrosty sprzedaży na rynku turystycznym w 2005 roku, tymczasem nastąpił prawdziwy wysyp nowych publikacji, a przychody całego sektora wzrosły aż o 35 proc. Prawdziwa rewolucja nastąpiła na rynku kartograficznym, nie dość że Polacy coraz częściej kupują mapy, to w dodatku gotowi są wydawać na nie więcej pieniędzy wybierając droższe, staranniejsze edytorsko, cieszące się dobrą marka pozycje. Dzięki sprzedaży wysyłkowej (telemarketing, kluby książki) poszerzył się też tradycyjny krąg odbiorców publikacji turystycznych – w formie wysyłkowej (łącznie ze specyficzną ofertą Reader’s Digest) sprzedano w 2005 roku za blisko 50 mln zł, to jest ok. 44 proc. całego rynku, stacje paliw sprzedały za ok. 22 mln zł (19 proc.), hipermarkety za ok. 5 mln zł (4 proc.), zaś księgarnie (w tym Empik) za jedynie 38 mln zł (33 proc.). Tempo zmian jest zaskakujące, a zastrzec tu należy, że analiza nie uwzględnia jednorazowego przedsięwzięcia Agory, która od 10 września 2005 roku co tydzień rozprowadzała po jednym przewodniku turystycznym z serii „Podróże marzeń”, wraz z Agorą wzrost rynku wyniósłby blisko 43 proc.

Raport 2005
Wtorek, 21 Marca 2006 Komentarzy 14

Mapy, przewodniki i atlasy
Jest trochę lepiej

Choć na świecie wciąż jest niespokojnie, a kolejne biura podróży ogłaszają upadłości, na rynku książek dla turystów obserwujemy powolne ożywienie. Ludzie nie tylko zaczęli kupować więcej przewodników, ale też coraz chętniej sięgają po te z wyższej półki – bardziej obszerne i droższe.

1 2
NAJNOWSZE PRZEWODNIKI
Słowacja – góry dla niecierpliwych
Czekając na Duida
Sekrety parków narodowych USA
Szkice portugalskie
NAJNOWSZE MAPY
Polska – atlas samochodowy 1:250 000
Blondynka na Wyspie Wielkanocnej
Wielki atlas narciarski. Francja i najlepsze regiony narciarskie świata
Cystersi w Polsce
Strony partnerskie:
Crass Zbuntowane Życie Penny Rimbaud
Kwartalnik Literacki Wyspa
Melanże z żyletką
Niszczarki
No Future Book Śmierć Książki
Notes Wydawniczy
Rynek Książki
Witold Horwath
Wydawnictwo Jirafa Roja
Wydawnictwo Primavera
Xenna Moja Miłość
 
© 2009 Biblioteka Analiz Sp. z o.o.